Kulcsszókutatás – Hogyan határozzuk meg egy kulcsszó nehézségét?

Az egyetlen módszer a kulcsszókutatás során, hogy megtudjuk mennyire nehéz egy adott kulcsszóval a Google találati lista elejére kerülni az, ha alaposan kielemezzük a már jelenleg ott lévő oldalakat.

Mivel nem is merjük és nincs is kapacitásunk a Google mind a 200+ rangsoroló tényezőjét figyelembe vennünk, csak a legnagyobbakra érdemes fókuszálnunk: ezek pedig a linkek és tartalom.

Az alábbi példában: Az „anchor text” (horgony szöveg) kulcsszóra az Ahrefs szakemberei az Ahrefs’ Keywords Explorer tool (Ahrefs kulcsszókeresője), segítségével megvizsgálták a SERP (SERP: találati lista) első 10 helyezettjét az adott kulcsszóra

A „Domains” oszlopban megtaláljuk hogy összesen hány különböző weboldalról van rámutató link az adott oldalra. Ebből leszűrhető az általános összefüggés: Minél több rámutató linkje van egy adott weboldalnak, annál magasabbra értékeli a Google.

Az Ahrefs munkatársai 2 millió kulcsszóra vizsgálták meg az összefüggést a weboldal helyezése és a rámutató domainek száma között, és kiderült hogy ez nagyon erős rangsoroló tényező.

A másik érdekesség, amit a fenti grafikon mutat be: az oldalra rámutató domainek száma nagyobb korrelációt mutatott a Google helyezéssel, mint maguknak a linkeknek a száma. Vagyis jobb kapni linket 10 különböző website-ról, mint 10 linket egy website-ról.

Van azonban egy minőségi faktor is: kis mennyiségű értékes link többet ér mint a sok, de kevésbé értékes link.

Erre a mérőszám, az URL Rating („UR”) (URL minősítés)

A fenti grafikonon látható, hogy az UR sokkal jobban korrelál a Google helyezéssel mint az oldalra rámutató domainek száma. Ez azért van így, mert az Ahrefs’ URL Rating figyelembe veszi a rámutató linkek minőségét (bizonyos mértékig)

Kulcsszókutatás és a Domain authority

Sok SEO szakember úgy gondolja, hogy a domain authority (domain rating „DR” (domain minősítés) nagy hatással van arra, hogy hányadikként jelenhet meg az oldal a találati listában. Ugyanakkor sok SEO szakember arról van meggyőződve, hogy a domain authority nem is létezik.

Az Ahrefs szakemberei ezért megvizsgálták az összefüggést a domain szintű rámutató linkek jellemzői esetében 2 millió kulcsszóra és összevetették néhány oldal szintű tényezővel:

A fenti grafikon mutatja, hogy a domain szintű tényezők sokkal kisebb korrelációt mutatnak a találati listán elért helyezéssel, mint az oldal szintű tényezők.

Vagyis ez azt jelenti, hogy jobb minősítésű domain (DR) hozzásegít ahhoz, hogy előrébb kerülj a találati listán? Sajnos ezt így nem jelenthetjük ki, de meg van a képességed arra, hogy megelőzz magasabb DR-el rendelkező websiteokat ha több rámutató linked van az adott aloldalon.

A SEO szakemberek általában nem ásnak túl mélyre mikor a találati listát elemzik. Megnézik a rámutató domainek számát, és a DR-t néhány listavezető oldal esetében.

Azonban néhány számunkra nagyon fontos kulcsszó esetében érdemes megvizsgálni a rámutató linkeket, honnan jönnek, és mekkora erőfeszítésbe kerülne ugyan ezeket a linkeket nekünk is megszerezni.

Kulcsszókutatás és a Tartalom

Az igazság az, hogy simán megelőzhetsz rengeteg rámutató linkkel rendelkező oldalt is, ha azok nem relevánsak az adott keresési kulcsszóra. Itt van epéldául egy kulcsszó mely tökéletesen bemutatja ezt: “chocolate lab”

Úgy néz ki, hogy a mindössze 6-20 rámutató domainnel rendelkező aloldal megelőzi a 900-1000 domainnel rendelkezőt.

Hogyan lehetséges ez?

Úgy, hogy a “chocolate Labrador” fejezet csupán egy nagyon kicsi része egy nagyon hosszú cikknek:

Míg azok az oldalak, melyek a rangsorban előrébb vannak mint a Wikipédia oldala, kizárólag ezen kutyafajtának lettek szentelve.

Ez egy szép példája annak, hogyan tudja megelőzni a releváns tartalom még a legerősebb link profillal rendelkező honlapot is.

Amit ebben a példában látunk az a „releváns tartalom hiánya”. Az legjobb helyezéseket elérők azonban egy általánosabb keresési kulcsszóra céloznak (Labrador retriver), nem pedig egy nagyon specifikus olyan kulcsszóra, amelyre van keresés (chocolate lab).

Ezáltal nyílik hatalmas lehetőség a releváns tartalommal való előre törésre, és így jutott előre ez a két cikk is kevés linkkel. De ez egy nem túl gyakori eset.

Általában, amit a találati listában találsz az „épp csak egy kissé hézagos tartalom” (jó esetben). Az efféle találati lista nem nyújt számodra olyan versenyelőnyt a „hiányzó releváns tartalom” miatt, hogy előrébb tudnál kerülni linkek nélkül. No és honnan tudod, hogy a találati lista eredmények „hiányzó releváns tartalom”-mal rendelkeznek a kulcsszavadra, jó esélyt adva számodra ezzel, hogy linkek nélkül is előrébb kerülj náluk?

És hogyan teszed saját aloldaladat 100%-ig relevánssá az adott kulcsszóra?

“Konvencionális on-page SEO” vs. a honlap témája a kulcsszókutatás szemszögéből

Tegyük fel, beírod a megcélzandó kulcsszavadat a Google-be és azt látod, hogy a toplistás aloldalak egyáltalán nem használják ezt a kulcsszót a Title/URL/Címben. Ezt azt jelenti, hogy könnyedén megelőzheted őket akkor, ha ezt a kulcsszót használod a Title/URL/Címben, nem igaz?

Nem!

Az on-page SEO eljárások 2017-ben már nem annyira egyértelműek, mint 2010-ben voltak. Akkoriban a Google-nek nem voltak olyan különleges eszközei mint a „Kolibri vagy a RankBrain, ezért szüksége volt néhány nagyon egyértelmű támpontra ahhoz, hogy megértse miről szól az aloldalad. Ezért ha pontosan beállítottad a Title/URL/Cím-et az oldaladon, ez kompetitív előnyt biztosított azon oldalakhoz képest, melyek nem tették meg ezt. De ez a trükk már nem működik. A Google ma már nagyon is „érti” miről szól az oldalad, még akkor is, ha a kulcsszó akár nem is szerepel az oldalon. Az Ahref szakemberei 2 millió keresési kulcsszó vizsgálata után azt vették észre, hogy a top 10-be rangsorolt oldalak 75%-ánál még csak meg sem említik a pontos kulcsszót az aloldalon.

Például a „guest writing” kulcsszó találati listája:

Világos, hogy a Google érti, hogy a “guest writing,” “guest blogging” és “guest posting” rokon értelmű szavak. Vagyis, ha túloptimalizálod az oldalad az eredeti kulcsszóval az old-school on-page SEO eljárás szerint, az nem fog számodra semmilyen kompetitív előnyt hozni.

Hogy tedd relevánssá az oldalad (tartalmát) a kulcsszókutatás segítségével?

Annak érdekében, hogy a Google szemében tökéletesen relevánssá tedd az oldalad, elsőként meg kell értened hogyan értelmezi a Google a kereséseket és hogyan párosítja őket a témákkal, elemekkel melyeket a weboldalakról szűr ki. A Google egyre okosabb, annyira, hogy majdhogynem „olvassa” a honlapod oldalait, a Google azonban még mindig csak egy gép, és ha megérted hogyan működik, és ehhez mérten alakítod az oldalaidat, mindenki előtt jársz majd egy lépéssel. Tippek ehhez:

  1. Használd az Ahrefs’ Site Explorer tool eszközét hogy kielemezd, az általad megcélzott kulcsszóra a találati lista elején szereplő oldalak milyen más kulcsszavakra jönnek még fel a találati listában. Ebből világossá válik számodra, hogy a Google mit gondol, ezek az oldalak milyen további témákra relevánsak még.
  2. Nyisd meg azokat a honlapokat, melyek a kulcsszavadra az első 10 helyen jönnek Tanulmányozod valamennyi oldalt alaposan és szavak és témák egész tárházát építheted fel, mely segít majd a Google-nek hogy úgy azonosíthassa be a te honlapodat mint tökéletesen releváns tartalmú oldal.

A felhasználói szándék és relevancia

Legtöbbször a relevancia és a felhasználói szándék kéz a kézben járnak. De előfordul, hogy a tökéletesen releváns keresési eredmény nem azt hozza, amit a felhasználó keres. Ez esetben a Google mindig a felhasználói szándékot részesíti előnyben a relevanciával szemben.

Például, ha az USÁból rákeresel arra, hogy “online survey”, ezt a eredményt látod:

Kilenc találat hoz fel eszközt az “online survey”-re, 1 találati eredmény pedig egy „work-from-home”“online survey” állás lesz.

És mi történik, ha ugyan erre a kulcsszóra az Egyesült Királyságban keresünk rá?

Ez alkalommal csupán 5 találat hoz fel eszközt az “online survey”-re, és 5 találati eredmény pedig “online survey” állás lesz.

Ez a példa jól mutatja, hogy az emberek mennyire különböző dolgokat keresnek egy általános kulcsszóval, melynek több jelentése is lehet. És a Google valahogyan felismerte, hogy a legtöbben az USÁ-ban egy „online survey” eszközt keresnek, míg az Egyesült Királyságban sokan az iránt is érdeklődnek, hogyan tudnának pénzt csinálni úgy, hogy részt vesznek „online survey”-n.

De honnan tudja a Google, hogy mit keresnek az emberek? Nem hivatalos vélemények szerint a következőket veszik figyelembe:

  • A találati listából rákattintva a honlapra milyen hosszú ideig maradnak az oldalon ( dwell time);
  • Vajon az emberek kattintanak-e más találatokra is, vagy maradnak az elsőként kiválasztottnál
  • A felhasználók vajon azt kapták-e az első keresésükre eredményül, amit vártak, vagy finomítanak rajta és új keresést indítanak.

És ezek a dolgok néha befolyásolhatják az adott oldal aktuális relevanciáját adott rémára.

SERP előzmények

A legjobb módszer arra, hogy megtudjuk, a Google elégedett-e a keresés eredményével, vagy pedig még mindig csak próbálja kitalálni mi lenne a legjobb a felhasználónak az, ha megnézzük a SERP (találati lista) előzményeket:

Itt a SERP pozíciókat látod “search engine optimization” kulcsszóra ( Ahrefs’ Keywords Explorer tool )

Ugyanaz az 5 oldal szerepel az első 5 helyen, minimális mozgásokkal.Itt a SERP pozíciókat látod “search engine optimization” kulcsszóra.

Itt pedig a SERP pozíciókat látod a “twitter marketing” kulcsszóra:

Ezek az oldalak fel és le ugráltak a top 10-en belül majd egy éven keresztül. És csak mostanában néz ki úgy, hogy a Google megtalálta, milyen keresési eredmény az, mellyel a felhasználók elégedettek. Más szóval a SERP pozíció előzményei következtetni engednek a Google saját keresési eredményeit illető megelégedettségi szintjére.

S ezzel végig is vettük mindazon tényezőket, melyeket figyelembe kell venni annak megállapításához, hogy egy adott kulcsszó mennyire nehéz.

+1 BÓNUSZ: Ahrefs’ Keyword Difficulty mérőszám hogyan könnyítheti meg a dolgodat a kulcsszókutatás során

Ahrefs’ Keyword Difficulty (KD )

Amint beütöd a kulcsszavadat az Ahrefs’ Keywords Explorer eszközbe, a legelső amit látni fogsz a

Keyword Difficulty érték.

A KD -t 0-100-ig terjedő skálán mérjük, s a 100 a legnehezebb kulcsszó. Ez azonban nem magyarázza meg, mit jelent a KD 15 vagy a KD 65.

  • Mit jelent az Ahrefs’ KD pontszám?

KD pontszám egy becslést mutat arra nézve, mennyire nehéz a dolgunk, ha az adott kulcsszóra a Top10-be szeretnénk kerülni. Miért Top10? Az Ahrefs-nél úgy tartják, hogy a Google nagymértékben számításba veszi a rámutató linkeket annak megállapításához, hogy mely oldalak érdemesek a top 10-be való bekerülésre. Éppen ezért a Top 10-be való bekerülés esélyét jelzik előre meglehetős pontossággal.

  • Hogyan számítják ki a KD-t?

Megnézik, mennyi rámutató domain (RD) tartozik a top10-ben lévő oldalakhoz egy adott kulcsszóra. Nem veszik figyelembe azonban az alábbi dolgokat: domain minősítést, a weboldal korát, azt, hogy a kulcsszó megjelenik-e a Title/URL/H1-ben. Ezek a dolgok minimális hatással vannak az elért helyezésre összehasonlítva a rámutató linkekkel kapcsolatos különböző tényezőkkel. Tekintve hogy az Ahrefs büszkélkedhet a világ legjobb élő link adatbázisával, a KD pontszámuk mutatja a legpontosabb képet arról, hogy a találati listán szereplő oldalak mennyire versenyképesek rámutató linkek szempontjából.

Mindez nagyszerű „első szűrő” lehet azon kulcsszavak kiválasztásához, melyekhez túl sok rámutató link szükséges ahhoz, hogy előrébb kerüljünk velük a találati listán, de azután meg kell vizsgálni az aktuális találati listán a sorban elöl álló oldalakat a fent említett módszerekkel.

  • Hogyan „olvassuk” a KD pontszámot?

Mivel az Ahrefs KD pontszám a rámutató domainek számától függ és semmi mástól, ezért a skála eléggé egyértelmű. Minden KD pontszám a rámutató domainek számának átlaga:

A fenti grafikonból látható, hogy a KD skála exponenciálisan nő. Vagyis jóval nagyobb a különbség a KD80 – KD90 között, mint a KD20 – KD 30 között.

  • Mely szakasz a „könnyű” kategória?

Ez egy trükkös kérdés, mert ami az egyiknek könnyűnek tűnik, addig ugyanez a másiknak iszonyú nehéz lehet. Az ügyfelekkel történt számos egyeztetés után az általánosan elfogadott KD skála így néz ki:

Összefoglalva még egyszer tehát a kulcsszókutatás lényegét:

  • Egy kulcsszó nehézségét úgy határozhatjuk meg, ha alaposan kielemezzük az adott kulcsszóra a Google által hozott találati toplistán már jelenleg is ott lévő oldalakat. Nem kell figyelembe vennünk a Google mind a 200+ rangsoroló tényezőjét, csak a legnagyobbakra érdemes fókuszálnunk: ezek pedig a linkek és tartalom.
  • Linkek: Minél több rámutató linkje van egy adott weboldalnak, annál magasabbra értékeli a Google, de a rámutató domainek száma még nagyobb korrelációt mutatott a Google helyezéssel, vagyis jobb kapni linket 10 különböző website-ról, mint 10 linket egy website-ról. Kis mennyiségű értékes link mindig többet ér mint a sok, de kevésbé értékes link.
  • Domain authority: Elméletileg meg van a képességed arra, hogy megelőzz magasabb DR (magasabb minősítésű domain)-el rendelkező websiteokat ha több rámutató linked van az adott aloldalon. Számunkra nagyon fontos kulcsszavak esetében érdemes megvizsgálni a versenytárs oldalakra rámutató linkeket, honnan jönnek, és mekkora erőfeszítésbe kerülne ugyan ezeket a linkeket nekünk is megszerezni.
  • Tartalmi relevancia: simán megelőzhetsz rengeteg rámutató linkkel rendelkező oldalt is, ha azok nem relevánsak az adott keresési kulcsszóra. A legjobb helyezéseket elérők általában általánosabb keresési kulcsszóra céloznak, nem pedig egy nagyon specifikus, kis keresésű kulcsszóra. Ezáltal nyílik nagy lehetőség a releváns tartalommal való előre törésre az ilyen kulcsszavak esetében. Elemezd az általad megcélzott kulcsszóra a találati lista elején szereplő oldalak milyen más kulcsszavakra jönnek még fel a találati listában. Ebből világossá válik számodra, hogy a Google mit gondol, ezek az oldalak milyen további témákra relevánsak még.
  • Honlap témája: top 10-be rangsorolt oldalak 75%-ánál még csak meg sem említik a pontos kulcsszót az aloldalon. Vagyis a Google érti, olvassa a rokon értelmű szavakat is.
    Nyisd meg azokat a honlapokat, melyek a kulcsszavadra az első 10 helyen jönnek Tanulmányozod valamennyi oldalt alaposan és szavak és témák egész tárházát építheted fel, mely segít majd a Google-nek hogy úgy azonosíthassa be a te honlapodat mint tökéletesen releváns témájú honlap.
  • felhasználói szándék: a felhasználói szándék és a relevancia nem mindig esik egybe. Google mindig a felhasználói szándékot részesíti előnyben a relevanciával szemben. Ez befolyásolhatja az adott oldal aktuális relevanciáját adott rémára.
  • +1: Az Ahrefs’ Keyword Difficulty mérőszám (kizárólag rámutató domainek számától függ) megkönnyítheti a dolgodat, egy jó kiindulópont a kutatáshoz, de mindig vizsgáld át manuálisan is a találati listát mielőtt időt és pénzt ölnél 1-1 kulcsszóba!

További cikkek találsz a blogon kulcsszó kutatás témakörében