Weboldal audit

Weboldal audit

weboldal audit

Weboldal audit, avagy honlap elemzés SEO szempontból

 

Az audit jelentése: átvilágítás, átvizsgálás. A kifejezést nem csupán weboldal audit kontextusban használjuk, több szakterületen jellemző. Gondolj csak a manapság sokat emlegetett GDPR audit (jogi audit) fogalmára, vagy a könyvvizsgálói audit (céges könyvelés felülvizsgálata, ellenőrzése), vagy az ISO (minőségbiztosítási) auditra. Sőt ma már energetikai audit is létezik (nagy fogyasztók kötelező energetikai adatszolgáltatása, mely az energiafelhasználás optimalizálását célozza).

Közös pont a fentiekben az, hogy valamilyen előre kialakított, elfogadott vagy akár törvénybe foglalt szempont rendszer alapján történik az audit, melynek előre meghatározott folyamata és lépései vannak. Független, általában külső szakértő végzi a felülvizsgálatot, ellenőrzi a működési standardok betartását majd összefoglaló véleményt ad és amennyiben szükséges változtatási javaslatokat tesz.

 

 

Mi a weboldal audit célja?

 

A weboldal audit átvilágítja a honlapot SEO szempontból, egyfajta SEO szolgáltatás tehát. A SEO célja, hogy a honlap az organikus keresések (keresőből érkező kattintások) tekintetében jobb eredményt érjen el a Google-ben a vizsgált időszakhoz viszonyítva. A vizsgálat és a javaslatok tehát erre fókuszálnak. Ha egyszer végigcsináltad a honlap elemzési folyamatot, majd kijavítottad a hibákat, már nyert ügyed van:

Az oldal óriási lökést kap és sokkal jobban fog szerepelni a keresőben, mint eddig. Azonban ekkor sem dőlhetsz hátra. Továbbra is érdemes folyamatosan monitorozni az oldal eredményeit, teljesítményét. Na de pontosan mit is és hogyan? Milyen eszközöket használ a seo szakember a weboldal audithoz és hogyan csinálja?

 

A weboldal audit alapvető eszközei és módszerei

 

  1. Webmester eszközök: Itt ne valami tudományos seo szoftverre gondolj, bár legtöbb seo szakember használ ilyet (is). Kiindulópont minden esetben a Google Search Console és Google Analytics, a Google ingyenes eszközeinek adatai. Ha ezek nem voltak bekötve a honlapba, a SEO szakember csak külső helyezésvizsgálóval tud képet alkotni a honlap eddigi teljesítményéről. Jól használható külső helyezésvizsgáló eszköz pl. az Ubersuggest. Nagyjából mindent megmutat a honlapról, amit a honlapba bekötött Google Search Console mutatna, bár természetesen kevésbé pontosan. A webmester eszközöket a SEO szakember az audit elején minden esetben beköti / bekötteti a vizsgált honlapba. Ha már be vannak kötve, hozzáférést kér az adatokhoz. Ezek segítségével a honlap teljesítménye számszerűen és pontosan nyomon követhető. Jó hír, hogy ezek a Google által biztosított ingyenes eszközök egy Google fiók létrehozásával bármely honlaptulajdonos számára elérhetőek.

 

  1. Meta adatok ellenőrzése a honlapon: A Seo szakember a honlapon meghatározott helyeken le tudja ellenőrizni, hogy az egyes aloldalakhoz, bejegyzéskehez be vannak e állítva a Google számára lényeges információk, az úgynevezett meta adatok. Ehhez nem feltétlenül van szükség a HTML kódba belenézni, azonban onnan is sok mindent megtudunk. (Aloldal URL-je, címe (title), Meta leírás (meta description), tartalom (paragrafusok, bekezdések, címsorok, szöveg, linkek) Képek címe (image title), alt text, stb).

 

  1. Kulcsszavak és a honlap témája: A kulcsszókutatás a SEO lelke. A keresési kulcsszót a Google-be beírva honlapok találati listáját kapjuk. A Te honlapod témájára is igaz, hogy több száz kulcsszó van, mely leírja a honlapod témáját és amikkel könnyen tudsz potenciális érdeklődőket irányítani a weboldaladra. Nem elég tehát 1-2 fontos kulcsszóra koncentrálni a honlapon. A SEO szakember a weboldal audit során tisztázza, hogy mi a honlap témája, az jól körülhatárolt-e? Vannak e beállítva a honlap témáját jól leíró elsődleges kulcsszavak a honlap aloldalaihoz? Az adott aloldal a kulcsszóról szól-e? Ha nincsenek kulcsszavak beállítva, vagy nem megfelelőek, vagy ha vannak már, akkor a további kulcsszavak felkutatása – mind a Kulcsszókutatás területe – és egyben a honlap elemzés leglényegesebb eleme. A SEO szakember végzi a kulcsszókutatást és a folyamat eredménye alapján egyfajta stratégiai irányt ad arra nézve, hogy a honlap hogyan fejleszthető tovább tartalmilag. Olyan kulcsszavak listáját kapod meg tőle, melyekkel relatíve gyorsan látványos eredmény érhető el. Ehhez kulcsszókutatás eszközei mellett (Google Ads kulcsszótervezője, Keyword Tool, vagy Ubersuggest) fontos a versenytárs oldalak tartalmi elemzése is a Google találatai alapján.

 

  1. Linkprofil ellenőrzése: A weboldal audit fontos része a belső linkek áttekintése, azok rendbetétele. Hova mutatnak a belső linkek? Valóban azokat a lényeges elemeket, termékeket szolgáltatásokat emelik ki az oldalon amelyek a fókuszban vannak? Milyen horgonyszöveggel linkelsz át egyik aloldalról a másikra? A belső linkeken túl a kívülről érkező honlapodra mutató linkek még fontosabbak. Minél több hiteles külső forrás hivatkozik a weboldaladra, annál jobb helyezést érhetsz el a Google keresőjében. Ezért nem mindegy, mennyi és milyen minőségű weboldalról vannak linkjei a honlapodnak. A weboldal audit során ezt is felméri a szakember.

 

 

A weboldal audit végeredménye egy írásos dokumentum, mely összefoglalja a fentiekben megtalált hibákat és azok javítására tett javaslatokat. A honlap sikeres szereplésének ez lesz az alapja. Azonban a végső cél elérésének – azaz a weboldal helyezéseinek, valamint a javuló konverziónak – még egy fontos feltétele van, ami már csak Rajtad múlik: A javasolt változtatásokat végre kell hajtani a honlapon. A tartalmat pedig a kijelölt stratégia nyomán folyamatosan bővíteni kell. Ha így teszel a siker nem marad el!

 

SEO szolgáltatás valamint a SEO csomagok árát itt tudod megnézni

 

Szerző: Lakatos Julianna SEO szakember. 2021.11.08 Seoexpert.hu
Nyitó kép forrása: Caros MuzaUnsplash