Keresőmotorok

Keresőmotorok

Keresőmotorok

Keresőmotor fogalma

Napjainkban a keresőmotor kifejezést a weben történő kulcsszó alapú keresőrendszerekre értjük elsősorban. A keresőmotor egy olyan program, amely bizonyos feltételeknek megfelelő információkat keres az interneten, az általunk beírt keresési kulcsszavak alapján.

Keresésünk eredménye a találati oldal lesz, vagyis egy organikus, rendezett, találati lista (angolul SERP – Search Engine Results Page).

A keresőmotorok története

mindössze kb 25 évre nyúlik vissza, ekkor készült az első kezdetleges keresőmotor (Wandex). A technológiai áttörést a Google keresőmotor hozta meg kb 20 évvel ezelőtt: A Google egészen más módon rangsorolta és jelenítette meg a találati listát, mint addigi társai. Bár az igazi boom-ra még éveket kellett várniuk, a XXI. század beköszöntével a Google lett az első számú keresőmotor a világon.

A keresőmotorok működése

  • Webpásztázás: A robot automatizált böngészést folytat le: összegyűjti az adatokat a weboldalak tartalmáról.
  • Indexelés: Második lépésként begyűjtött oldalak tartalmát elemzi és rendszerezi a robot, végül ezekből egy relevancia-ellenőrzött indextáblát készít. Vagyis gyorsan elkészül egy hatékony találati lista, automatizált módszerrel.
  • Keresés: Ez a rész már nem automatikus, hanem felhasználó kérésére történik. A keresőmotor az indexlistából kikeresi a felhasználó által beírt kulcsszóhoz köthető weboldalakat. Ezeket pedig a hozzájuk társított meta információk alapján sorba rendezi, ez lesz a találati listánk.

Csak a Google?

Nem csak a Google létezik, de kétségtelenül piacvezető. 2017 októberi adat alapján (asztali gép) a keresések 91%-át a Google-ben végezték világszerte.

Rengeteg funkcióval, szolgáltatással rendelkezik, szinte mindenki használja némelyiket:

  • Gmail
  • Google (Maps)
  • Google Drive
  • Youtube
  • Google Adwords
  • Google Analytics
  • Search Console

Mindezen funkciókhoz, szolgáltatásokhoz elegendő csupán egy Gmail-es email fiók. A minél relevánsabb találati lista elérése érdekében azonban a Google nyíltan adatokat gyűjt felhasználóiról. Azonban nem tudhatjuk, mikor és ki élhet vissza adatainkkal.

A Yahoo 1990-es évek második felének legnépszerűbb keresője volt. Ez volt az első szolgáltatás, ami széles körben el tudott terjedni világszerte. A 2000-es évektől népszerűsége – főként a Google előretörése miatt – gyorsan csökkent. Az utóbbi néhány évben új keresőmotorja van, a Bing. A Yahoot azonban manapság már inkább a hír- és média portálként használják többen.

  • Yahoo! email
  • Yahoo! messenger
  • Yahoo! hirdetések
  • Yahoo! hírek

A Bing Microsoft által fejlesztett kereső 1998 óta létezik. A Bing sikerének oka egy ügyes üzleti húzás: A Windows operációs rendszerrel rendelkező számítógépekbe alapból telepített Internet Explorer, Microsoft Edge, illetve a Microsoft (Nokia) okostelefonokon előre beállított Bing kereső.

A Duck duck go a 2000-es évek második felében indult a vállalkozás, azóta folyamatosan növekszik. Különlegessége, hogy a találati listát a Yahoo!, a Wikipédia, a Bing és a saját keresőrobotjuk alapján adja.

Kiváló alternatíva a Google-el szemben azoknak a felhasználóknak, akiknek fontos a személyes adatvédelem. 2013 óta ugyanis a Duck Duck go ugrásszerű növekedésének alapja az, hogy nem tárol információt a felhasználókról. Ha tehát valamiért követés nélkül szeretnénk keresni, érdemes ezt használnunk.

Yandex: És igen. Az orosznak ebből is van saját… 2000-ben alakult, Oroszországban a leginkább használt kereső. Természetesen a külföldi piacokat is próbálja célozni, leginkább a nyugati országok próbál terjeszkedni.

Felhasznált források:

Tankönyvtár

Wikipedia

No Comments

Leave a Comment